Beter Bewegen

De fysieke trainingen zijn bedoeld om de golfer beter te laten bewegen waardoor deze beter kan swingen. Elk lichaam is uniek en door de golfer meer inzicht te geven in zijn mogelijkheden en beperkingen wordt het makkelijker om efficiënter te bewegen. Door het lichaam te testen komt er een duidelijk beeld waar verbeteringen gevonden kunnen worden en kan er doelbewust worden getraind. Afhankelijk van de inzet van de golfer kan een schema opgesteld worden zodat deze thuis of in de sportschool kan werken aan zijn doelstellingen.

De golfswing is een zeer explosieve beweging, in een fractie van een seconde worden grote snelheden bereikt met het clubhoofd. De snelheden moeten niet alleen opgebouwd worden maar zeker ook gecontroleerd worden in de doorzwaai; hoe beter het lichaam kan afremmen, hoe meer snelheid er ontwikkeld kan worden. Daar zijn wel verschillende voorwaarden voor nodig, denk hierbij aan lenigheid, kracht, uithoudingsvermogen, snelheid en coördinatie.

Mobiliteit geeft stabiliteit geeft kracht geeft snelheid geeft explosiviteit.

Fysieke beperkingen geven swingfouten (swingkarakteristieken) en zullen gecompenseerd moeten worden in het lichaam. Beperkingen zijn bijvoorbeeld het gebrek aan kracht in belangrijke spieren en gebrek aan flexibiliteit (beperkingen in gewrichten en spieren). Ook voor de recreatieve speler en clubspeler is het van belang een goede lichamelijke conditie te hebben. Behalve dat de golfer zich beter zal voelen is het belangrijk dat het lichaam kan functioneren op de juiste manier. Bij sporten waarbij er snelheid wordt ontwikkeld door middel van rotatie (tennis, golf, discuswerpen) werkt het lichaam in een keten van stabiliserende en mobiliserende gewrichten. Deze keten loopt door het hele lichaam heen. Als een onderdeel van de keten niet goed functioneert dan moet deze ‘fout’ elders in de keten opgelost worden.

Een optimaal lichaam m.b.t. mobiliteit en stabiliteit stelt de golfer in staat om beter te golfen en blessures te voorkomen. Beter bewegen = beter golfen.